مقالات

آموزش شستن انواع روتختی که حتما باید بدانید!

نحوه شست و شوی انواع روتختی

گذراندن زمان در رختخواب باعث جمع شدن مایعات و روغن های بدن روی ملحفه و روتختی ها می شود. از طرف دیگر جذب مواردی مانند گرد و غبار، کنه های گرد و غبار و (اگر گربه یا سگ دارید) موهای حیوان خانگی نیز وجود دارد. همین اتفاقات دلایل کافی برای تعویض و شست و شوی منظم روتختی ها هستند.

شستن منظم ملحفه ‌ها آن‌ ها را از شر این ضایعات خلاص می‌کند (اگر ترجیح می‌ دهید کمتر به طور منظم لباس ‌ها را بشویید، توصیه می‌کنیم یک سری ملحفه دیگر داشته باشید تا حداقل بتوانید آنها را هر هفته عوض کنید). اما روشی که استفاده می کنید به اندازه دفعات شستن اهمیت دارد. این کار را درست انجام دهید و عمر ملحفه‌ ها و روتختی های خود را افزایش ‌دهید و مطمئن شوید روتختی ها واقعاً تمیز می ‌شوند. دانستن نحوه شستن روتختی میتواند روی انتخاب شما برای خرید روتختی هم تاثیر بگذارد.

 

نحوه ی شستن روتختی ابریشمی

از نظر زیبایی، روتختی های ابریشمی لوکس، نرم هستند و به هر تختی ظاهری مجلل می بخشند. با این حال، ابریشم یک الیاف طبیعی و ظریف است، بنابراین شستن روتختی ابریشمی نیاز به چند مرحله ساده دارد تا مطمئن شوید برای سال‌ های آینده نو باقی می ‌ماند.

  • در صورت شستن با دست، یک وان حمام تمیز را تا حدی با آب ولرم پر کنید، یک ماده شوینده ملایم اضافه کنید و روتختی ابریشمی را زیر آب بگذارید.
  • روتختی ابریشمی را چند بار در آب صابون فرو کنید. سپس وان حمام را تخلیه کنید و با دقت (بدون فشار دادن) بشویید تا جایی که هیچ صابونی باقی نماند.
  • وان حمام را تا حدودی با آب ولرم پر کنید و 4/1 فنجان سرکه سفید را اضافه کنید. روتختی ابریشمی را در محلول سرکه سفید فرو کنید تا باقیمانده صابون خنثی شود. تمیز بشویید.
  • در صورت شستشوی ماشینی، روتختی ابریشمی خود را به طور جداگانه با مواد شوینده ملایم در آب سرد بشویید. سفید کننده یا نرم کننده پارچه اضافه نکنید.
  • روتختی ابریشمی خود را در خشک کن با حرارت کم خشک کنید یا دور از تابش مستقیم نور خورشید خشک کنید چون نور مستقیم باعث آسیب و ضعیف شدن ابریشم می شود.

 

شست و شوی روتختی ابریشمی

نحوه شستن روتختی ابریشمی

 

نحوه ی شستن روتختی مخمل

ملافه های مخملی باید با ماشین لباسشویی در آب سرد یا خنک شسته شوند. اگر از واشر استفاده می کنید، چرخه ملایم را انتخاب کنید که دارای هم زدن کمتر و چرخه چرخش کندتر برای جلوگیری از آسیب به الیاف است. برای شستن روتختی مخمل از یک شوینده ملایم بدون مواد نرم کننده اضافه استفاده کنید.

 

نحوه شست و شوی روتختی مخملی

نحوه شستن روتختی مخملی

 

نحوه ی شستن روتختی ساتن

روتختی ساتن باید با آب سرد و صابون ملایم شسته شود. از سوی دیگر، استات های ساتن، پلی استرها و نایلون از مواد کمی قوی تر در مقایسه با ساتن و ابریشم ساخته شده اند. در شستن اینها باید از آب گرم و مواد شوینده مایع ساخته شده مخصوص پارچه های ظریف استفاده کنید. در شستن روتختی ساتن به هیچ عنوان نباید فشاری به آن بیاورید یا آن را چنگ بزنید.

 

نحوه شست و شوی روتختی ساتن

نحوه شستن روتختی ساتن

 

نحوه ی شستن روتختی کتان

در شستن روتختی کتان از یک چرخه ملایم یا لطیف برای محافظت از الیاف طبیعی استفاده کنید. تنظیم آب گرم را انتخاب کنید. اگر نگران انقباض آن هستید، آب سرد بهتر است، اگرچه اگر نگران انقباض هستید همیشه باید از آب گرم اجتناب کنید. یک شوینده مایع ملایم را انتخاب کنید که به طور خاص برای پارچه های ظریف فرموله شده است.

 

نحوه ی شستن روتختی ترمه

هنگام شستشوی روتختی ترمه در ماشین، مراقب باشید روتختی را در یک کیسه شستشوی مشبک مشخص قرار دهید، چرخه ظریف را انتخاب کنید و مطمئن شوید دمای آب روی سرد تنظیم شده است. هرگز، تکرار می کنیم، هرگز چیزی که از ترمه ساخته شده است را در دستگاه خشک کن خشک نکنید.

 

نحوه شست و شوی روتختی ترمه

نحوه شستن روتختی ترمه

 

نحوه ی شستن روتختی عروس

شستن روتختی عروس باید طبق مراحل شستن روتختی ابریشمی به دقت انجام شود و هیچ فشاری در شستشو به روتختی عروس وارد نشود. حتی المقدور این روتختی را نیز نباید با دستگاه خشک کن خشک کنید علی الخصوص اگر اولین بار است که آن را می شویید.

 

کلام پایانی

در این مقاله نحوه شستن روتختی های مختلف را بررسی کردیم و مراحل شستشوی آن ها را گفتیم. اگر شما در شستن روتختی ها با جنس های متفاوت شیوه ی خاصی دارید می توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

 

 دیاموندهوم

سوالات متداول

  • آیا شستن روتختی با ماشین لباسشویی امکان پذیر است؟

بله. بسته به نوع پارچه روش شست و شوی آن با ماشین لباسشویی هم متفاوت است. در روتختی های ابریشمی، ساتن، مخمل و ترمه دمای آب را روی سرد و برای شستن پارچه های کتان روی آب گرم تنظیم کنید.

  • آیا خشک کردن روتختی می تواند در عمر روتختی تاثیر بگذارد؟

بله. روتختی ابریشمی باید با حرارت کم و با نور غیرمستقیم خشک شود، زیرا نور مستقیم و حرارت بالا باعث ضعیف شدن ابریشم و درنتیجه کوتاه شدن طول عمر پارچه میشود.

دیدگاهی در مورد “آموزش شستن انواع روتختی که حتما باید بدانید!

  1. م.خ گفت:

    روتختی دونفره هم زارا موجود داره؟

    1. Fateme andalib گفت:

      سلام
      بله شما میتوانید از طریق صفحه روتختی زارا ، روتختی های دونفره را چک بفرمایید.

      1. Fateme andalib گفت:

        سلام وقت بخیر
        بله ، شما میتوانید با مراجعه به صفحه ی خرید روتختی از تمام مدل های روتختی دیدن کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *