مقالات

تفاوت پتو و لحاف چیست؟

تفاوت پتو و لحاف چیست؟

تصور کنید در رختخواب دراز کشیده اید تا کتاب جدیدی را برای خواندن شروع کنید. چگونه راحت تر دراز می کشید؟ آیا یک پتوی کرکی می کشید؟ آن لحاف گرمی که شما را به یاد خانه کودکی تان می اندازد چطور؟ یا فقط به روتختی یا پتوی خود اکتفا می کنید؟ حقیقت این است که هر فروشگاه خانگی مملو از گزینه‌ هایی برای روکش ‌ها و روپوش‌ های تخت است، چه لحاف، پتو و حتی خرید روتختی. همه آنها بسیار شبیه به هم هستند، اما مطمئن باشید، آنها یکسان نیستند. پس چگونه یکی را بر دیگری ترجیح می دهید؟ ما در این مقاله به صورت جامع تفاوت پتو و لحاف را بررسی خواهیم کرد.

پتو چیست و چه کاربردی دارد؟

انتخاب و خرید پتو، لحاف و روتختی همگی به ترجیح شخصی بستگی دارد. هر نوع پوشش یک قطعه کاربردی است که سبک منحصر به فرد خود را به ارمغان می آورد. آنها برای دیده شدن طراحی شده اند و می توانند احساس اتاق خواب را تغییر دهند. یکی را روی پشتی صندلی بیندازید تا به رنگ‌ های یک فرش بیاید یا یکی را در انتهای تخت خود تا کنید تا رنگ‌های مدرنی داشته باشید.

همه کسانی که تا به حال روی کاناپه با یک فیلم خوب به خواب رفته اند، احتمالاً می دانند که پتوها یک گزینه بهتر هستند. آنها را می توان علاوه بر لحاف یا تنها برای گرمای بیشتر استفاده کرد. حتی می‌توان آن‌ها را در پایین تخت تا کرد یا روی کاناپه آویزان کرد تا سبکی تازه به اتاق ببخشد اما واقعاً پتو چیست؟

پتو یک اصطلاح جامع برای پارچه تک لایه مستطیل شکل با لبه های بسته است که به عنوان پوششی برای گرما استفاده می شود. تقریباً در هر پارچه ای که فکرش را بکنید، پتوهای پشمی، پتوهای کتان، پتوهای پشمی، پتوهای ترمه و … می توانید یک پتو پیدا کنید. آنها در اندازه های مختلف و سطوح مختلف ضخامت و گرما وجود دارند.

 

لحاف و کاربردهای آن

 

لحاف چیست و کاربردهای آن

بیشتر مردم وقتی کلمه لحاف را می شنوند، به نوعی روتختی خانگی فکر می کنند که از مادربزرگ یا سایر اقوام بزرگتر نسل به نسل منتقل شده است. لحاف ها تصاویری از گرما، عشق، دوستی و سنت را تداعی می کنند. آنها اغلب به عنوان ارثیه در نظر گرفته می شوند، و درست است، لحاف یک هنر با سابقه ای غنی است. لحاف همچنین یک کار ساخت دست محبوب است، اما با وجود نوستالژی، لحاف ها چیزی به جزء مد قدیمی هستند.

لحاف در دل خود نوعی روتختی است که از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه حلزونی بین دو لایه پارچه بافته شده قرار می گیرد و همه لایه ها همه به هم دوخته می شوند. این نام از فرآیندی که در ساخته آن به کار گرفته شده اند بر گرفته شده است. لحاف ها با لحاف ساخته می شوند.

این فرآیند دوخت سه لایه به هم متصل است. آنها معمولاً ضخیم تر از پتو هستند و می توانند به عنوان یک لایه یا به تنهایی استفاده شوند.

به طور سنتی، لایه رویی لحاف تزئینی است. چه به دلیل دوخت یا الگوی پارچه باشد، اما امروزه در طراحی لحاف های مدرن برخلاف لحاف های وصله شده  قبلی می توانند ظاهری مینیمال و ساده ارائه دهند.

ویژگی های لحاف

لحاف بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از فرهنگ های جهانی است، لحاف ها به همان اندازه که یک شی مفید هستند، نوعی بیان هنری نیز هستند. اگر چه همه آنها با معنای هنری عالی ساخته نشده اند، اما دوخت ظریف و گسترده مورد نیاز برای ساختن حتی ابتدایی ترین لحاف ها کاری است که هیچ کس نمی تواند از آن چشم پوشی کند.

اگرچه لحاف ‌ها گاهی به ‌عنوان پتو طراحی می‌شوند، اما از آن ‌ها به ‌عنوان آویز دیواری نیز استفاده می‌شود، روی مبلمان نمایش داده  و به ‌عنوان رومیزی یا اشیاء تزئینی استفاده می‌شود. وجه متمایز لحاف، استفاده از تکه دوزی است که در آن پارچه ها به شکل هندسی به هم دوخته می شوند که از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است.

 

ویژگی های پتو

 

ویژگی های پتو

نام پتو برگرفته از پارچه ‌ای است که معمولاً برای ساخت منسوجات در قرن چهاردهم استفاده می ‌شد، مانند پشم بافنده فلاندری توماس بلانکت. این پارچه‌ ها ممکن است در اشکال و اندازه‌ های مختلفی باشند که برخی برای پوشاندن تخت ‌ها یا پتوهای کوچک ‌تر مورد استفاده برای کودکان تولید می‌شوند. یا حتی به عنوان دکوراسیون روی مبلمان قرار می گیرند. آنها را نباید با روتختی یا لحاف، پر از پنبه یا سایر پارچه ها اشتباه گرفت.

تفاوت پتو و لحاف

در اینجا تفاوت های پتو و لحاف را به شکلی جزئی بررسی خواهیم کرد. این تفاوت ها عبارتند از:

  • نوع دوخت

لحاف‌ها ضخیم‌تر از پتوها هستند، می توان لحاف ها را تکه دوزی کرد یا از دوختن سه لایه آن ها را ساخت که در حالت دوم بسیار شبیه پتوها هستند.

  • مواد اولیه به کار رفته

پتوها می توانند از پنبه، پشم، پشم گوسفند، پلی استر یا اکریلیک ساخته شوند در حالی که لحاف ها عموما از پنبه ساخته می شوند.

 

تفاوت پتو و لحاف چیست؟

 

  • وزن

لحاف ها به دلیل مواد اولیه به کار رفته و عموما به خاطر داشتن سه لایه ضخیم تر و سنگین تر از پتوها هستند.

  • جنس

تفاوت اصلی جنس پتو و لحاف در این است که پتو یک روکش تک لایه است که  از مواد اولیه مختلف بافته و ساخته می شود در حالی که لحاف سه لایه است.

  • قیمت

به طور متوسط هزینه تولید لحاف بیشتر از پتو است. این هزینه بالاتر به دلیل تعداد لایه های درگیر در ساخت آنها و زمان قابل توجهی که طول می کشد تا دوخته شوند بر می گردد.

نکات خرید پتو و لحاف

در خرید پتو و لحاف به کاربردی که از آن انتظار دارید توجه کنید اگر به دنبال تزئین هستید لحاف ها بیشتر به کارتان می آید. اگر چیزی برای کودکتان می خواهید پتو پیشنهاد می شود چرا که لحاف سنگین است. در خرید به جنس، وزن، کاربرد و قیمت پتو و لحاف دقت کنید.

کلام پایانی

در این مقاله تفاوت پتو و لحاف را بررسی کردیم و سعی کردیم به شما در انتخاب هوشمندانه آنها کمک کنیم. شما می توانید پتو و لحاف دلخواهتان را در سایت دیاموند هوم جستجو کنید و بر اساس سلیقه خود اقدام به خرید کنید. پیشاپیش از حسن انتخاب شما سپاسگزاریم.

 

دیاموندهوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *