مقالات

تمام چیزهایی که درباره بالشت مناسب باید بدانید

نمایی از بالشت پر

انواع بالش ها در زندگی روزمره ما نقش بسیار مفیدی دارند. زیرا خواب و استراحت کافی از فاکتورهای مهم زندگی هر فردی هستند. یکی از عوامل اساسی برای خواب آرام و سالم، استفاده از بالش مناسب است. بالش ها (Pillow) به اندازه تشک برای سلامت و کیفیت خواب مهم هستند. با این حال، بسیاری از مردم آن‌ها را دست کم گرفتـه و بالش‌های غیراستانداردی را انتخاب می‌کنند.
بهترین بالش برای شما باید ستون فقرات سالم را تقویت کند، فشار را کاهش دهد و محافظ سر و گردن شما باشد. رویارویی با انبوهی از انواع بالش گزینه‌ای چالش برانگیز است. اما ما به وضوح گزینه‌های مطمئن را ارائه می‌دهیم تا بهتر بتوانید یک بالش باکیفیت انتخاب کنید و به خوابی خوب برسید. پس با ما همراه باشید.

آشنایی انواع بالش

بالش‌ها یکی از وسایل اساسی در زندگی روزمره هستند که تأثیر زیادی بر کیفیت خواب ما دارند. انواع بالش ها به شکل‌ها و مواد مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با تنوع بالش‌های مختلف در بازار، انتخاب یکی از انواع بالش برای نیازهای خود ممکن است گیج‌کننده باشد. بالشت‌های متفاوتی در بازار موجودند که در ادامه با انواع بالش ها آشنا خواهیم شد.

  • بالشت پر

بالش‌های پر از پرهای اردک و غاز ساختـه شـده اند. آن‌ها در مقایسه با سایر مواد نرم و کرکی هستند. با این حال، توصیه می‌کنیم منبع چنین بالش‌هایی را بررسی کنید. مطمئن شوید آن‌ها به روشی اخلاقی و بدون آسیب رسانـدن به پرندگان ساختـه شـده‌اند. این بالش‌ها تقریبا بدون وزن هستند و شکل پر خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند.

  • بالشت پلی استر

بالش‌های الیافی پلی استر که گاهی اوقات به آن پلی پر نیز می‌گویند، یک انتخاب عالی و مقرون به صرفه است. به دلیل مواد ارزان ‌تری که در بالش‌های پلی ‌فیل به کار بـرده می‌شود، گرما زیادی را به خود جذب می‌کنند. این نوع بالش مناسب افرادی است که عادت دارند به پشت، شکم، و پهلو بخوابند.

روتختی پلی استر یک الیاف مقرون به صرفه

  • بالشت طبی گردن

بهترین بالش برای درد گردن و شانه باید به اندازه‌ای سفت باشد که سر را در یک زاویه سالم نگه دارد. همچنین باید به اندازه‌ای نرم باشد که نقاط فشار را کاهش دهد. این نوع بالش گردنی که برای خواب‌های پشت و پهلو بسیار ایـده‌آل است. انواع بالش‌های طبی گردن دارای دو تکیـه‌گاه هستند. این تکیه‌گاه‌ها با اندازه‌‌های مختلف در دو طرف، حافظ گردن شما هستند.

بالشت بارداری

خرید بالش‌های بارداری یکی از موضوعاتی است که امروزه پزشکان زیادی آن را به مادران باردار توصیه می‌کنند.

  • بالشت بارداری

یکی از انواع بالش ها، بالشت بارداری می باشد. یک بالش بارداری به طور خاص برای حمایت از منحنی‌های متغیر بدن شما در طول بارداری طراحی شـده است. این اتفاق باعث تجربه خوابی ایمن می‌شود. با انواع بالش بارداری می‌توانید خواب راحت‌تری داشتـه باشید. این نوع بالشت‌ها به شما کمک می‌کنند طولانی‌تر بخوابید. این عمل در اواخر بارداری بسیار مفید خواهد بود. زیرا در ماه‌های آخر یافتـن یک موقعیت راحت بسیار دشوار است.

  • بالشت دورگردنی

بالش دورگردنی یا دهانه رحم که به عنوان بالش ارتوپدی نیز شناختـه می‌شود. این بالش برای اصلاح وضعیت بدن در رختخواب یا در حالت دراز کشیـدن طراحی شـده‌است. به گونه‌ای که از قرارگیری و پشتیبانی مناسب گردن اطمینان حاصل شود و استراحت ایمن و سالم برای فرد خوابیده فراهم شود.

  • بالشت طبی هوشمند

بالش هوشمند با استفاده از آرایه سنسور فشار خودکار روی یک بالش معمولی شکل می‌گیرد. زیرا باعث نظارت لحظه‌ای وضعیت سر در حالت استاتیک و مسیر حرکت سر در حالت پویا در طول خواب می‌شود. علاوه بر این، بالش هوشمند دارای عملکرد هشدار اولیه برای افتـادن از تخت می باشد.

  • بالشت مخصوص آرتروز گردن

در انتخاب بالش برای گردن درد، باید بالش مناسب خود را با دقت انتخاب کنید. ابتدا به دنبال بالشی باشید که گردن شما را نگه دارد اما وقتی به پشت دراز کشیـده‌اید سرتان را به جلو خم نکند. اگر به پهلو می‌خوابید، بالشی که انتخاب می‌کنید باید سرتان را در راستای گردن نگه دارد. اگر یکی از انواع بالش ها باعث بالا یا پایین شـدن سرتان شود، آسیب‌ جدی به گردن شما وارد می‌کند. بالش مناسب باید فقط فضای بین تشک و گوش شما را پر کند.

  • بالش میکروبید

بالش های میکروبید با هزاران مهره ریز پلی استایرن پر شـده‌اند. پوشش بیرونی معمولاً از مواد نرم و الاستیک مصنوعی مانند لیکرا یا اسپندکس ساختـه شـده هست. از برندهای معروف بالش میکروبید می توان به Mushy Pillows اشاره کرد.

بالش مموری فوم

مموری فوم پس از تغییر شکل توسط محرک خارجی، به دلیل خاصیت ارتجاعی، به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

  • بالش مموری فوم

بالش‌های مموری فوم بسیار محبوب شـده‌اند زیرا می‌توانند برای همه موقعیت‌های خواب مناسب باشند. این نوع بالش به سر و گردن شما اجازه می‌دهد تا در موقعیتی قرار گیرند که راحت‌ترین حالت را برای شما ایجاد کنند. این بالش برای افرادی که به خواب به پهلو، پشت و شکم عادت دارند بهترین گزینه است.

  • بالش لاتکس

بالش‌های لاتکس به دلیل سطح بالایی از حمایتی که برای سر و گـردن ایجاد می‌کنند، محبوب شـده‌اند. در این حال همچنان احساس نرمی و راحتی را حفظ می‌کنند. حتما مراقب بالش‌های مخلوط لاتکس باشید که معمولاً با فوم پلی یورتان ترکیب می‌شوند، که به طور بالقوه می‌تواند سمی باشد. این بالش برای کسانی که عموما به پهلو و پشت می خوابند بهترین انتخاب است.

بالش سفت بهتر است یا نرم؟

افراد پشت خواب باید از یک بالش بسیار سفت برای بالا بـردن نیمه بالایی بدن استفاده کنند. اگر ترجیح می‌دهید روی شکم بخوابید، باید به دنبال یک بالش نرم باشید. با استفاده از یک بالش نرم‌تر، سر شما به تشک نزدیک‌تر می‌شود و یکپارچگی تراز طبیعی گردن شما را حفظ می کند.

انواع بالش های مورد استفاده در هتل های ۵ ستاره

در هتل‌های پنج ستاره، اهمیت کیفیت و راحتی خواب برای میهمانان بسیار مهم است. بنابراین، این هتل‌ها از انواع بالش‌های مختلف با کیفیت برای خدمت رسانی به میهمانان خود استفاده می‌کنند. بالش‌های بیشتر هتل‌های مجلل پر غاز هستند. غاز بدون شک پرکننـده بسیار عالی بالش بوده و این بالش‌ها بادوام و انعطاف پذیر هستند.

آموزش مرتب کردن روتختی به روش هتل های لوکس

چگونه بالش مناسب خود را انتخاب کنیم؟

مهمترین وظیفه بالش شما این است که شما را در حالت خوابیـدن در تمام طول شب حمایت کند. و وقتی می‌گویم حمایت، منظور این نیست که فقط نرم و راحت باشد. بالش مناسب باید سر، گردن و ستون فقرات شما را در یک راستا خنثی نگه دارد و از انحنای طبیعی ستون فقرات حمایت کند. خنثی نگه داشتـن ستون فقرات نه تنها درد گردن را کاهش می‌دهد، بلکه فشار را در کل بدن کاهش می‌دهد. بر اساس این نکته کلیدی و موارد دیگر بیان شـده در ادامه مقاله می توانید بالش مناسب نیازهایتان را انتخاب کنید.

انتخاب یک گزینه مناسب گردن از انواع بالش ها

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد لاتکس و مموری فوم بهترین مواد بالش برای گردن درد هستند. زیرا این مواد از گردن پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند کیفیت خواب را بهبود ببخشند.

بالش نازک یا ضخیم

کسانی که به پهلو می‌خوابند ممکن است بالش نرم ضخیم‌ تری را ترجیح دهند

بالش ضخیم بهتر است یا نازک؟

بالش مناسب همه چیز را از سر گرفتـه تا پاها در راستای ستون فقرات شما نگـه می‌دارد. یک بالش نازک، به جای ضخیم، این کار را انجام می‌دهد. همچنین از کج شـدن بیش از حد سر و گردن شما به سمت بالا جلوگیری می‌کند. این عمل باعث می‌شود خط ستون فقرات شما در جهت صحیح خود قرار بگیرد. بنابراین استفاده از بالش نازک تاثیر بسیار بهتری در سلامت ما دارد.

آیا هنگام خواب باید شانه‌ها روی بالش باشند؟

شانه‌های شما نباید روی بالش باشد. همچنین در حالت پهلو، با پاهای خمیده به سمت قفسه سینه، بهتر است شانه روی بالش نباشد. این کار یک تراز ستون فقرات برای شانه‌ها و گردن فراهم نمی‌کند. همچنین وزن را به طور یکنواخت در سراسر بدن شما توزیع نمی‌کند و می‌تواند شما را با کمردرد وحشتناکی از خواب بیدار کند.

اگر بالش شما خیلی بلند باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر هنگام خوابیـدن به پهلو یا به پشت، بالش بیش از حد بالا باشد، گردن به طور غیرعادی به جلو یا به پهلو خم می‌شود. این خمیدگی باعث کشیدگی عضلات پشت گـردن و شانه‌ها می‌شود.

چرا با بالش بین پاها بخوابید؟

استفاده از بالش بین پاها لگن شما را خنثی نگه می‌دارد و از چرخش ستون فقرات در طول شب جلوگیری می‌کند. حفظ تراز خوب می‌تواند مقداری فشار را از بافت‌های پشت شما کاهش دهد. همچنین این اتفاق باعث می‌شود به طور چشم‌گیری درد ناشی از دیسک یا سیاتیک کاهش یابد.

کلام پایانی

در این مقاله انواع بالش و کاربردهای آن‌ها برای افراد مختلف را بررسی کردیم. با استفاده از این مقاله می‌توانید بالش مناسب خودتان را در شرایط غیر معمول مثل بارداری انتخاب کنید. اگر درباره انتخاب بالش سوالی دارید که به آن پاسخ ندادیم می توانید آن را در قسمت نظرات بپرسید.  همچنین برای خرید روتختی می توانید از سایت ما دیـدن کنید.

دیاموندهوم

سوالات متداول

  • چگونه باید بالش‌ها را شستشو داد؟
    بهتر است انواع بالش ها را به‌طور منظم شستشو بدهیم و از شستشو با آب‌گرم و مواد شوینده مناسب استفاده کنید. همچنین، برای جلوگیری از کاهش کیفیت خواب، از استفاده از بالش‌های قدیمی اجتناب کنید.
  • آیا بالش‌های لطافت برای کسانی که به درد گردن مبتلا هستند مناسب هستند؟
    بله، انواع بالش های نرم و لطیف تجربه‌ خوابی راحت را فراهم می‌کنند. این بالش‌ها به دلیل طراحی‌های خاص خود، احساس بیشتری از لطافت و دلنشینی به خواب شما می‌دهند.
  • چگونه می‌توانم بالش مناسبی برای کودک خود انتخاب کنم؟
    برای انتخاب بهترین انواع بالش برای کودکان، باید از بالش‌های با ارتفاع مناسب و از مواد نرم و با کیفیت استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بالش منتخب، در راستا ستون فقرات کودک باشد و به آن‌ها خواب بهتری بدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *