مقالات

چگونه تشک تخت خواب را بشوییم؟

نحوه ی شستن تشک

شست و شوی سرویس خواب به ویژه شستن تشک تخت خواب اهمیت فوق العاده بالایی دارد. روش های مختلفی وجود دارد که شما از طریق آن ها قادر خواهید بود شست و شو تشک را انجام دهید. اما امر حائز اهمیت و مهم این بوده که بهترین روش را انتخاب کنید. شاید برای شما این امر در ابتدا ساده به نظر برسد اما با توجه به اهمیت بالای سرویس خواب انتخاب روشی درست ضروری است. در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد دارید که انواع تشک مانند تشک رویا را به بهترین نحو تمیز کنید تا پایان با ما همراه باشید.

چرا شستن تشک مهم است؟

 

چرا-شستن-تشک-مهم-است؟

ملحفه ها و روبالشی باید هفته ای یکبار و حداکثر دو هفته یکبار شستشو شوند

 

ما ساعت ها در طول روز بر روی تشک می خوابیم در صورت کثیف بودن آن مریض خواهیم شد.‌ تشک مکان بسیار مناسبی برای رشد انواع کپک و باکتری است. قطعاً نشستن آن منجر خواهد شد که آن ها تکثیر شوند و سلامت ما را متحمل خطراتی کنند. بعضی از بیماری های پوستی مختلف بر اثر تشک آلوده بروز می دهند.
تشک شما سلول های مرده پوستی که در خواب ریخته اید و کنه های گرد و غباری که از آنها تغذیه می کنند را جمع آوری می کند. برخی از تشک ها نیز حاوی کپک و بوی بسیار نا مطبوع هستند. اگر آلرژی یا آسم دارید، تشک کثیف علائم شما را بدتر می کند. تشک های قدیمی بوی بد می دهند و تشک های لکه دار مایه شرمساری هستند. این موارد تنها مورد های محدودی هستند که اهمیت فوق العاده بالای شستن تشک را نمایان می کنند.

لوازم مورد نیاز برای شستن تشک

 

لوازم مورد نیاز برای شستن تشک

جاروبرقی،  حوله تمیز بطری اسپری ،پنکه یا سشوار و جوش شیرین برخی از مواد و لوازم مورد نیاز برای شستن تشک می باشد

بسته به نوع تشک شما برای شستن آن به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت. اما در حالت کلی اکنون بعضی تجهیزاتی که به آن ها نیاز دارید را ذکر می کنیم.
• صابون
• آب سرد
• پراکسید هیدروژن 3 درصد
• جوش شیرین
• مواد شوینده
• نمک خوراکی (برای پاک کردن لکه های خون از تشک)
• پودر لباسشویی سفید (برای لکه های حاصل از استفراغ)
نحوه ی پاک کردن لکه ی روی تشک
لکه های روی تشک انواع مختلفی دارند ابتدا باید نوع آن را تعیین کرده و سپس آن ها را از بین ببرید.
• پاک کننده لکه ادرار، 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 8 اونس پراکسید هیدروژن و مقدار کمی صابون را در یک کاسه مخلوط کنید. از یک پارچه برای مالیدن مخلوط به لکه استفاده کنید، اما آن را خیس نکنید.
• پاک کننده لکه عرق، محل را با پراکسید هیدروژن اسپری کنید تا زمانی که مرطوب شود اما خیس نشود.
• پاک کننده لکه خون، 2 اونس پراکسید هیدروژن و 1 قاشق غذاخوری از صابون ظرف مایع و نمک را با هم ترکیب کنید. آن را روی لکه خون پخش کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با قاشق آن را بتراشید. از یک پارچه تمیز آغشته به پراکسید هیدروژن استفاده کنید تا بقایای آن پاک شود. صبر کنید تا ناحیه خشک شود.

نحوه ی شستن تشک در خانه

قبل از شروع تمیز کردن تشک، تمام ملحفه ها و پتوها را از روی تشک خود بردارید. برای از بین بردن کنه ها و گرد و غبار از آب داغ استفاده کنید. نیاز است که حتما ملافه تشک را نیز شستشو دهید. هنگام تمیز کردن ملافه در خانه، از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد آن استفاده کنید. آن را روی تشک بپاشید و به آرامی روی تشک خود بمالید تا با رطوبت سطح ترکیب شود. هر چه مدت زمان بیشتری جوش شیرین را در تشک خود بگذارید، بهتر عمل می کند. حداقل 15 دقیقه و در صورت امکان چند ساعت به آن زمان بدهید. حتما شیار های نزدیک درز ها و لبه ها را نیز تمیز کنید.
روند شستن تشک با دستگاه
با استفاده از دستگاه های مخصوص نیز می توان تشک را شست. این دستگاه ها با دقت فوق العاده بالایی این محصولات را تمیز می کنند. روند شستن تشک با دستگاه های مخصوص بسیار سریع تر انجام خواهد شد. علاوه بر این امر معمولاً دستگاه ها قادر هستند با کیفیت بهتری تشک را بشویند و آلودگی های آن را از بین ببرند.

چند وقت یکبار باید تشک را بشوییم

چند وقت یکبار باید تشک را بشوییم

توصیه می کنیم تشک خود را هر 6 ماه یکبار بیشتر تمیز کنید

 

با ملافه و روپوش مخصوص تشک ممکن است دیگر نیازی به تمیز کردن عمیق آن نداشته باشید. بیشتر تشکی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و ضد آب باشد. ملافه را بردارید و ماهی یکبار آن را همراه با تشک بشویید تا بو و مواد حساسیت زا از بین برود. باید هر ماه تشک خود را بشویید تا کنه های گرد و غبار، سلول های مرده پوست و آلرژن های سطحی را از بین ببرید.
جلوگیری از کثیف شدن تشک
محافظت از تشک در برابر لکه ها، کپک ها و مواد حساسیت زا به چیزی بیش از یک ملحفه نیاز دارد. محافظ های تشک مدرن پارچه ای نرم هستند که به یک لایه ضد آب و ضد حساسیت چسبیده است. برای جلوگیری از کثیف شدن تشک ملحفه را روی تخت قرار دهید و سپس روتختی خود را اضافه کنید.

چه زمانی باید تشک جدید بخریم؟

در مواقعی نیاز بوده که تشک جدیدی را با یک تشک قدیمی خود جایگزین کنید. اگر لکه های روی تشک از بین نمی روند وقت آن رسیده که یک تشک نو بخرید. در صورتی که باکتری و کپک در تشک رشد کرده باشد باید آن را تعویض کنید. اگر از زمانی که تشک را خریده اید مدت زمان زیادی می گذرد دیگر باید یک تشک نو را مورد استفاده قرار دهید. عوامل دیگری مانند ایجاد گودی در تشک، عدم راحتی اولیه، از دست دادن مطلوب و غیره نیز نشان دهنده زمان عوض کردن تشک است.

خرید تشک با کیفیت با شستشوی آسان

تشک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با متریال خاصی ساخته شده اند. بعضی از این محصولات به گونه ای طراحی و تولید می شوند که قابل شستشو نیستند. پس اگر این محصولات را بشویید خیلی سریع ظاهر خود را از دست می دهند. بر همین مبنا هنگام خرید این محصولات باید به ویژگی قابل شستشو بودن آن ها دقت ویژه ‌ای شود. معمولاً تشک هایی که از متریال های پارچه ای ساخته شده اند به راحتی تمیز می شوند‌. شما می توانید از فروشنده درباره قابل شستشو بودن محصول اطلاعاتی را جویا شوید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی روش های متنوع برای شستن تشک پرداختیم. شما متناسب با نوع تشک قادر خواهید بود بهترین روش را برای شستن آن انتخاب کنید. اما در خرید تشک حتما دقت داشته باشید محصولی را انتخاب کنید که قابل شستشو مداوم باشد. همچنین تا حد امکان از مواد شوینده فوق العاده قوی استفاده نکنید که به بافت این محصولات آسیب وارد کند. بهتر بوده روش های جلوگیری از کثیف شدن تشک جدی بگیرید تا نیاز به شستشوی پی در پی آن نداشته باشید.

 

دیاموندهوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *